Mandala
z obilovin
V rámci výuky postavili
žáci 4. B mandalu z obilovin. Stavba trvala tři hodiny.
Co je to mandala?
Mandala znamená v sanskrtu
(starém indickém jazyce) kruh. Její tvorbu znalo mnoho starých
národů např. Řekové, Indové, Tibeťané. Mandala začíná i končí
v jednom středu. Z tohoto centra vycházejí všechny tvary - buď
paprskovitě, nebo jsou kolem něj uspořádány v kruzích. Tibeťané
staví mandalu zpravidla z obarveného písku. Krátce poté, co je
mandala dokončena, je na znamení pomíjivosti a věčného koloběhu
života i smrti zničena. Písek je smeten na hromadu a rozprášen
ve větru nebo vhozen do řeky.
Proč mandala z obilovin?
Zvolením tohoto netradičního
materiálu byly propojeny všechny vyučovací předměty: Matematika
(plošné geometrické obrazce, druhy trojúhelníků, odhad, poměřování,
slovní úlohy), Český jazyk (komunikace, zpráva, formulace myšlenky,
obhájení názoru, sloh), Přírodověda (společenstvo polí, obiloviny,
plevele, biopotraviny), Vlastivěda (půda a zemědělství, multikulturní
výchova), Hudební výchova (píseň "Sil jsem proso na souvrati"),
Výtvarná výchova (plocha, kontrast, barva, tvar, kompozice, estetické
vyjádření), Tělesná výchova (koordinace, rozvoj jemné motoriky),
Pracovní činnosti (práce s drobným materiálem).
Přestože by se na
první pohled mohlo zdát, že je stavba mandaly pouhým zpestřením
výuky, žáci při ní rozvíjejí schopnosti účinně a otevřeně komunikovat,
obhajovat svůj názor, řešit problémy tvůrčím způsobem, tvořivě
myslet, experimentovat. Umí přijmout roli ve skupině, upevňují
své pracovní návyky. Učí se aktivně spolupracovat, respektovat
společné rozhodnutí, důvěřovat jeden druhému, pomáhat si, chovat
se zodpovědně a mnohé další.
Eva Bomerová, třídní učitelka
Takto vše začalo
Jak mandala rostla, přibývalo problémů
Mandala z jedenácti druhů
obilovin
Mandala přečkala jeden den
a jednu noc
Tak jako mandala od středu
vznikala, do středu opět zanikala