VÝROČNÍ ZPRÁVA
O ČINNOSTI ŠKOLY
ZA ROK
2002/2003
Zpracoval : Mgr. Mojmír Dunděra ředitel školy
Úvod :
Při zpracování této zprávy se
postupovalo v souladu se zákonem ČNR č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
1. Výroční zpráva o činnosti školy ve
školním roce 2002/2003
1.1
Přesný název školy 3
1.2
Zřizovatel 3
1.3
Charakteristika školy 3
1.4
Vzdělávací program školy
3
1.5
Údaje o pracovnících
školy 4
1.6
Počet budov školy
5
1.7
Počet tříd 6
1.8
Počet žáků
6
1.9
Průměrný počet
žáků
6
1.10
Zaměření tříd
s rozšířenou výukou 6
1.11
Zaměření specializovaných
tříd 7
1.12
Integrovaní žáci 7
1.13
Přeřazení do ZvŠ
7
1.14
Výsledky zápisů do prvních
tříd 8
1.15
Výsledky přijímacího řízení 8
1.16
Počet žáků, kteří ukončili
povinnou školní docházku 8
1.17
Chování žáků 9
1.18
Prospěch žáků 9
1.19
Školní družina – klub 9
1.20
Poradenské služby školy 10
1.21
Hodnocení prevence sociálně
patologických jevů 10
1.22
Rada školy
11
1.23
Další formy spolupráce
s rodiči 11
1.24
Školní stravování 12
1.25
Výjezdy žáků
12
1.26
Výsledky kontrol, ČŠI 13
1.27
Spolupráce školy se
zahraničím 13
1.28
Účast žáků v soutěžích 13
1.29
Cizí státní příslušníci 14
1.30
Mimoškolní aktivity 14
1.31
Kroužky a zájmové
útvary 14
1.32
Kulturní, pracovní a humanitární činnosti 15
pořádané školou pro děti a veřejnost
1.33
Rozvoj školy
15
1.34
Materiální zabezpečení výuky
a materiálně technické zabezpečení
školy 16
2.
Výroční zpráva o hospodaření školy
17
2.1 Komentář
k hospodaření školy 17
2.2
Hospodaření za
rok 2002
2.3 Hospodaření
za první pololetí 2003
1. Přesný název školy dle
posledního rozhodnutí o zařazení do sítě škol a datum posledního vydání
rozhodnutí
Základní škola Dědina, Praha 6, Žukovského 6
2. Zřizovatel (název, sídlo)
Městská část Praha 6, Rada městské části
Čs.armády 23,Praha 6, kód okresu 3106
3. Charakteristika školy
Základní
škola je součástí výchovně vzdělávací soustavy a je zařazena do sítě škol. Rozhodnutí o zařazení vydal ŠÚ Praha 6 pod
č.j. S 73/99/Pe a identifikačním číslem IZO 048 133 914 s účinností
od 1.1.2000. Škola má právní subjektivitu již od 1.1.1993, zřizovatelem je
městská část Praha 6 dle zřizovací listiny ze dne 16.12.1992 a 28.12.2000.
Součástí školy je školní družina a školní jídelna. Škola je příspěvkovou
organizací, v právních vztazích vystupuje jako samostatný právní subjekt a
má odpovědnost vyplývající z jejího právního postavení. Na základě
rozhodnutí ŠÚ Praha 6 a m.č. Praha 6 ze dne 30.7.1999 je název školy „Základní
škola Dědina, Praha 6, Žukovského 6“ s účinností od 1.9.1999.
Základní
škola poskytuje základní vzdělání; zabezpečuje rozumovou výchovu ve smyslu
vědeckého poznání a v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a
demokracie a poskytuje mravní, estetickou, pracovní, zdravotní, tělesnou a
ekologickou výchovu žáků. Zároveň umožňuje náboženskou výchovu a vede žáky ke zdravému
životnímu stylu. Připravuje je pro další studium na středních školách a
učilištích a následně i pro praxi.
ZŠ
Dědina se nachází na samém okraji města, na sídlišti s nevýhodným
dopravním spojením, jehož výstavba byla před mnoha lety dokončena. Stárnutí
sídliště škola i nadále pociťuje klesajícím počtem žáků prvních tříd a nižším
počtem žáků i ve vyšších třídách, neboť silné ročníky již opustily školu. Tento
celkový úbytek je každoročně zvýšen o počet žáků, kteří odcházejí na víceletá
gymnázia. Díky své specifické vzdělávací koncepci (RVJ) se daří získávat nové
žáky od 3. tříd i z okolních obcí.
4. Vzdělávací program školy – přehled
učebních plánů se schvalovacími doložkami MŠMT ( u vlastního doložit
kopii souhlasu MŠMT)
Číslo učebního dokumentu : 16 184 96-2, Základní škola
Třídy s rozšířenou výukou jazyků(označené RVJ):
Číslo učebního dokumentu : 16 847/96-2, Základní škola, s rozšířenou výukou cizích
jazyků
Číslo učebního plánu : 16 333/96-22-21
Vzdělávací
program |
Počet škol |
počet tříd |
počet žáků |
Základní škola |
1 |
16 |
311 |
Obecná
škola |
|
|
|
Národní
škola |
|
|
|
Waldorfská
škola |
|
|
|
Montessori
škola |
|
|
|
Začít
spolu |
|
|
|
Zdravá
škola |
|
|
|
5. Údaje o pracovnících školy (hlavní
činnost školy)
a) personální zabezpečení
pracovníci |
k 30.6. 2002 fyzické osoby |
k 30.6. 2002
přepoč.pracovníci |
k 30.6. 2003 fyzické osoby |
k 30.6. 2003 přepoč.
pracovníci |
pedagogičtí |
29 |
26 |
28 |
24,53 |
nepedagogičtí |
15 |
16 |
18 |
15,03 |
celkem |
44 |
42 |
46 |
39,56 |
civilní služba: počet pracovníků: 1
vykonávaná pracovní činnost: pomocné práce
b)
věková struktura pedagogických pracovníků k 30.6.2003
věk |
do 30 let včetně |
31-40 let |
41-50 let |
51-60 let |
nad 60 let |
z toho důchodci |
počet |
7 |
7 |
4 |
4 |
6 |
6 |
z
toho žen |
6 |
4 |
3 |
3 |
6 |
6 |
Průměrný věk pedagogických
pracovníků základní školy:: 39 let
c) kvalifikace pedagogických pracovníků (odborná a pedagogická způsobilost podle vyhlášky 139/1977 Sb.) k 30.6.2003)
|
Kvalifikovaní pracovníci |
nekvalifikovaní pracovníci |
I.
stupeň |
9 |
1 |
II.
stupeň |
9 |
5 |
Vychovatelé |
1 |
3 |
d) aprobovanost výuky v %
aprobovaní 80%
neaprobovaní 20%
e) odchody pedagogických pracovníků
v daném školním roce (počet)
6 pracovníků
f) nově přijatí absolventi učitelského studia
v daném školním roce (počet)
1 pracovník
g) nově přijatí absolventi i neučitelského studia v daném školním
roce (počet)
0
h) další vzdělávání pedagogických pracovníků /počet a formy)
27 pracovníků
37
různých akcí
pracovník |
Semináře,
kurzy |
organizátor |
|
M.Dunděra H.Čermáková |
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání |
Vzděl.centrum pro veřejnou správu |
|
M.Dunděra |
Školení pro ředitele škol- Manažerské dovednosti |
ÚMČ – Praha 6 |
|
P.Jelínek E.Keřlíková |
Interaktivní učení pro strategie výchovy k demokracii |
DEEP |
|
E.Keřlíková |
Prázdninový kurz Anglického jazyka |
Jazyková škola |
|
P.Krajcová |
Velikonoční dekorace-Twist Art |
PC Stř.Čechy |
|
Výtvarné řady ve výuce aktivit dětí |
„ - „ |
|
|
Ubrousková technika |
„ – „ |
|
|
M.Prchalová |
Práce s textem a mluvený projev v hodinách Čj |
„ – „ |
|
Jak pracovat v hodinách češtiny na II.st.s žáky s SPU |
„ – „ |
|
|
Edukační program O dospívání |
Univerzita HK |
|
|
Jazyková hra jako motivace, výklad, procvičení i prověření učiva na 2.st. ZŠ |
PC Stř. Čechy |
||
I.
Rajtorová |
Strategie řešení slovních úloh |
PC Stř. Čechy |
|
Výchova
k volbě povolání |
RAABE (nakl.) |
|
|
|
semináře
v rámci programu obv. PPP |
|
|
H.Rohanová |
Toulky Prahou – Vyšehrad |
PC
Praha |
|
Z.Rychterová |
Doškolovací kurz instruktorů školního lyžování |
PC
Stř. Čechy |
|
Základní
kurz instruktorů snowboardingu
|
„ – „ |
|
|
J.
Heinz |
Kurz instruktorů školního lyžování |
PC
Stř. Čechy |
|
L.Slimáková |
Jazyková
hra jako motivace, výklad pro cvičení i
prověření učiva na 2. st. ZŠ |
„ – „ |
|
Dějepis
na 2. st. ZŠ a na SŠ |
„ – „ |
|
|
H.Ratajová |
Zájmová
činnost- pracovní |
PC
Praha |
|
Z.Pátková |
Park
na Karlově nám. – odb. přírod. kurz |
PC
Praha |
|
Odb.
seminář z chemie |
Ped.
FUK. |
|
|
seminář
pro fakultní učitele |
Př
FUK |
|
|
seminář
pro učitele chemie na ZŠ |
MSŠCH |
|
|
Mužství
a ženství v nás – sex. výchova ZŠ |
PC
Stř. Čechy |
|
|
P.
Marosyová |
Vzdělávací
kurzy pro metodiky primární prevence |
Prev-centrum |
|
11
pracovníků |
Základní
ICT znalosti Z 0 |
ZŠ
Červený vrch |
|
ch) počet ostatních
pedagogických pracovníků, kteří si doplňují nebo rozšiřují vzdělání
(nemají odbornou nebo pedagogickou způsobilost) 1
i) případně jiné formy
studia 0
6. Počet budov, ve kterých
se vyučuje (včetně tělocvičny).
1 budova + sportovní areál
7. Počet tříd
|
I. stupeň |
II. stupeň |
celkem |
k
30.6. 2002 |
10 |
8 |
18 |
k
30.6. 2003 |
9 |
7 |
16 |
z
toho počet specializovaných tříd
|
I. stupeň |
II. stupeň |
Celkem |
k
30.6. 2002 |
- |
- |
- |
k
30.6. 2003 |
- |
- |
- |
8. Počet žáků
|
I. stupeň |
II. stupeň |
Celkem |
k
30.6. 2002 |
198 |
167 |
365 |
k
30.6. 2003 |
164 |
147 |
311 |
9. Průměrný počet žáků
a) na třídu:
I. stupeň |
I. stupeň |
II. stupeň |
II. stupeň |
Celkem |
běžné třídy |
specializované třídy |
běžné třídy |
specializované třídy |
|
18,2 |
- |
21 |
- |
19,43 |
b) na
učitele (musí se jednat o přepočtený
počet učitelů):
I. stupeň |
I. stupeň |
II. stupeň |
II. stupeň |
Celkem |
běžné třídy |
specializované třídy |
běžné třídy |
specializované třídy |
|
16,4 |
- |
14 |
- |
15,15 |
10. Zaměření tříd
s rozšířenou výukou ( uvést kterých předmětů)
Předmět |
M+Př |
TV |
Jazyky |
HV |
VV |
informatika |
jiné předm. |
počet
tříd |
- |
- |
7 |
- |
- |
- |
- |
počet
žáků |
|
|
123 |
|
|
|
|
V roce 2002/2003 pokračovala výuka anglického
jazyka v běžných třídách. Díky velkému zájmu rodičů o cizojazyčnou výuku
mohla škola opět nabídnout ve 3. ročníku rozšířenou výuku jazyků. Jako první
jazyk angličtinu a od 6. ročníku žáci přibírají francouzský jazyk.
Velmi
se osvědčila loňská organizační změna v systému jazykových tříd, kterou
byla integrace skupiny žáků s RVJ do běžné třídy, což přineslo řadu výhod
jak pro žáky, tak pro práci vyučujících,. Zmizela koncentrace výchovných
problémů, byl rovnoměrněji rozložen počet žáků s SPN, nároky na práci žáků
v obou třídách byly rovnocenné a díky motivaci zdatnějších žáků i vyšší.
Zmizela
dříve zřetelná nadřazenost žáků s RVJ, což je jistě také nezanedbatelný
pozitivní přínos z hlediska psychologického..
Tento
postup byl velmi kladně hodnocen i Čši, která v únoru r. 2002 vykonávala
ve škole inspekční činnost.
Ve
všech jazykových hodinách žáci plně využívali vybavení pořízené speciálně pro
jazykovou výuku – magnetofony, videa, televize, jazykovou laboratoř a školní
informační centrum – knihovnu, studovnu s možností práce na počítačích a
internetu.
Na
podzim absolvovalo několik žáků studijní cestu do Anglie společně s žáky
ze ZŠ Na Dlouhém Lánu.
11.. Zaměření specializovaných tříd
|
Celkem |
z toho poruchy učení |
Z toho poruchy chování |
Počet
žáků ve specializovaných třídách |
- |
- |
- |
12. Počet integrovanaých
dětí celkem
(na
doporučení PPP, SPC nebo odborného lékaře)
z toho postižení:
SPU |
zrakové |
Sluchové |
řeči |
tělesné |
Mentální |
Kombinované |
24 |
2 |
- |
- |
- |
- |
- |
Péče o žáky se specifickými
poruchami učení
Na
základě odborného posouzení a doporučení školní psycholožky jsou žáci se
specifickými poruchami učení integrováni v běžných třídách. U 24 žáků byla diagnostikována výraznější
forma specifické poruchy učení (nejčastěji dyslexie a dysortografie) a na
podkladě aktuálních materiálů vyšetření v PPP, byl pro tyto žáky potvrzen
nárok na finanční příspěvek. Práce s nimi se opírá o individuální výukové
plány. Během školního roku nebyly zaznamenány problémy ve výuce. Největší pomoc
a respektování obtíží se i nadále projevuje zejména v hodinách cizího
jazyka.
Již čtvrtým rokem pracovali
učitelé se dvěma žáky s vážným tělesným postižením – zrakovou vadou
trvalého charakteru (těžkou slabozrakostí). Po čtyřleté zkušenosti můžeme
integraci do běžné školy považovat za zdařilou. Oba žáci při výuce využívali
speciálních kompenzačních pomůcek, pracovali podle individuálního výukového
plánu, dosahovali stále výborných školních výsledků a úspěšně se začleňovali i
do různých mimoškolních aktivit, soutěží apod. Dík patří nejen velké péči
rodičů, ale i pedagogům, kteří s oběma žáky denně pracovali.
13. Přeřazení do ZvŠ
ze kterých roč. |
1. r. |
2. r. |
3. r. |
4. r. |
5. r. |
6. r. |
7. r. |
8.r. |
počet žáků |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
14. Výsledky zápisů do
prvních tříd
Počet prvních tříd |
Počet dětí přijatých do
prvních tříd |
Z toho počet dětí starších
6ti let (nástup po odkladu) |
Počet odkladů pro školní rok 2003/2004 |
1 |
28 |
9 |
6 |
Nově byly zorganizovány
přípravné kurzy pro budoucí prvňáčky. Děti byly společně s rodiči
v průběhu měsíce května pozvány do školy na celkem pět pracovních návštěv.
V jednotlivých kurzech, které vedly paní učitelky prvního stupně se
věnovaly tématům souvisejících s jejich přestupem do základní školy.
Byly to kurzy : Základní poznatky a pojmy, adaptace
na školní prostředí, zdravý životní styl
Rozvoj estetického vnímání a myšlení s praktickými cvičeními
Jak na Čtení a Český jazyk
Početní představivosti a dovednosti
Pro děti ze školek škola
také zorganizovala divadelní představení zahrané dětmi prvního stupně,
přehlídku masopustních maškar a návštěvu první třídy.
15..Výsledky přijímacího řízení
a)
na
víceletá gymnázia přijato:
|
z pátého ročníku |
ze sedmého ročníku |
gymnázia
zřiz. krajem |
2 |
1 |
soukromá
gymnázia |
- |
- |
církevní
gymnázia |
- |
- |
b)
na SŠ zřizované krajem a církevní SŠ, které jsou ukončeny maturitní
zkouškou z devátých ročníků
přijato:
gymnázia |
obchodní akademie |
Zdravotní školy |
průmyslové školy |
ostatní střední školy |
Střední odb.učiliště |
celkem |
9 |
7 |
1 |
6 |
4 |
2 |
29 |
c)
na soukromé školy přijato:
gymnázia |
obchodní akademie |
zdravotní školy |
průmyslové školy |
ostatní střední školy |
střední odb.učiliště |
Celkem |
1 |
4 |
- |
- |
1 |
- |
6 |
d)
do učebních oborů krajských i soukromých škol ukončených závěrečnou zkouškou
přijato:
z devátých ročníků |
z nižších ročníků |
8 |
- |
16. Počet žáků, kteří
ukončili povinnou školní docházku a odešli ze školy
- v devátém ročníku: 43 -
v nižším ročníku: 0
17. Chování žáků
a)
klasifikace chování
chování |
1. pololetí |
2. pololetí |
||
žáci |
% |
žáci |
% |
|
velmi
dobré |
310 |
99,7 |
305 |
98,7 |
uspokojivé |
1 |
0,3 |
4 |
1,3 |
b) zameškané hodiny
zameškané hodiny
neomluvené |
Šk. rok 2001/2002 počet hodin |
Šk. rok 2001/2002 počet žáků |
Šk. rok 2002/2003 počet hodin |
Šk. rok 2002/2003 počet žáků |
I.
stupeň |
21 |
1 |
0 |
0 |
II.
stupeň |
10 |
1 |
0 |
0 |
Celkem |
31 |
2 |
0 |
0 |
18. Prospěch žáků
Prospěch |
1. pololetí počet žáků |
1. pololetí % |
2. pololetí počet žáků |
2. pololetí % |
Klasifikováni
I.st. |
166 |
99,4 |
164 |
100 |
II. st. |
145 |
98,6 |
146 |
99,3 |
Prospěli I. st. |
166 |
99,4 |
164 |
100 |
II. st. |
144 |
99,3 |
146 |
100 |
z
toho s vyznam. |
77 |
43 |
83 |
46,4 |
Neprospěli I. st. |
- |
0 |
- |
0 |
II. st. |
1 |
0,7 |
- |
0 |
Neklasifikov.I.
st. |
1 |
0,6 |
- |
0 |
II. st. |
2 |
1,4 |
1 |
0,7 |
celkový
průměr |
1. pololetí |
2. pololetí |
I.
stupeň |
1,30 |
1,31 |
II.
stupeň |
1,57 |
1,57 |
Celkem |
1,43 |
1,44 |
19. Školní družina – klub
|
počet oddělení |
počet žáků |
Školní
družina |
4 |
105 |
Školní
klub |
- |
- |
Provoz školní družiny je
přizpůsoben provozu školy – plynule na sebe navazují. Ve šk. r. 2002/03, po
prázdninových záplavách s následnými problémy v městské dopravě učinila škola
vstřícný krok k rodičům a byla posunuta provozní doba na dobu od 6.30 hod
do 17.30 hod. Byla otevřena čtyři oddělení, ve kterých je zajištěna kvalitní
práce s dětmi. Převažují činnosti výtvarné, estetické a kulturně
společenské. Není opomíjena ani tělovýchovně sportovní činnost a dopravní
výchova, je využívána školní zahrada a hřiště. Během školního roku se družina
průběžně vybavovala pomůckami, hrami a hračkami, takže se děti v družině
cítily velmi příjemně. Během svých odpoledních činností si žáci rozšiřovali své
dovednosti a podíleli se na společenských akcích pořádaných školou a jiných
akcích veřejných organizací.
Provoz školní družiny respektuje přání rodičů
přebírat dítě kdykoli během odpoledne a umožňuje dětem během odpoledních pobytu
v ŠD navštěvovat i jiné odpolední volnočasové aktivity – (tenis, keramika,
mažoretky, sportovní kroužky, práce na počítači aj.), které škola nabízí všem
žákům. Školní klub nebyl ve šk.r. 2002/03
otevřen. Škola nabídla žákům 27 zájmových kroužků a byla rozšířena i činnost Školního sportovního klubu Dědina – Centrum
sportu při ZŠ Dědina.
20. Poradenské
služby školy
- výchovné poradenství, poradenství k volbě povolání - činnost, spolupráce
s PPP, SPC, speciálními pedagogy,
policií ČR, psychology, sociálními odbory, rodič, případně dalšími subjekty
Návštěvy školním psychologem – jedenkrát měsíčně
Konzultace pro žáky školy – jedenkrát týdně (pracovník Prev-centra ve funkci psychologa)
Výchova k volbě povolání – průběžně vkládána do
učebních plánů
Systematická příprava žáků k přijímacímu řízení
na SŠ
Organizace přednášek pro rodiče ve spolupráci
s Prev-centrem
Spolupráce s Pedagogickou a Přírodovědeckou
fakultou UK a Fakultou Tv a sportu UK
Výchovná poradkyně školy
společně s třídními učiteli zpracovává všechny materiály týkající se
integrovaných žáků. Ve spolupráci s rodiči a psycholožkou z PPP, jsou
pro tyto žáky připravovány Individuální vzdělávací plány. Ty jsou
v průběhu roku průběžně konzultovány a plněny.
Škola již několik let spolupracuje
s Mgr. Durmekovou, psycholožkou PPP, která je již dobře seznámena
s prostředím školy, pedagogickým sborem i žáky. Pravidelné návštěvy
psycholožky jsou učiteli využívány podle aktuální potřeby ke konzultacím a
metodické pomoci s problémovými žáky.
ZŠ Dědina je fakultní školou
a v průběhu šk. roku 2002-03 tato spolupráce pokračovala. Na základě
požadavků fakult absolvovalo patnáct studentů na naší škole klinický ped.
psych. semestr. V rámci šestitýdenního klinického semestru se studenti 3.
ročníku Ped F UK mohli podrobně seznámit s organizací školy a
s výukou ve všech ročnících.
Počet studentů byl
optimální. Všichni uskutečnili v rámci praxe výzkumná sociometrická
šetření pro seminární práce. Spolupráce všech fakultních učitelů se studenty
byla velmi dobrá.
V letním semestru
probíhala souvislá oborová praxe v hodinách Přírodopisu (PřF UK),
v hodinách Tv (FTVS UK) a v hodinách Fj (PedF UK).
21. Hodnocení prevence sociálně patologických jevů na základě minimálních preventivních programů
V rámci školního
Minimálního programu protidrogové prevence „Škola bez drog“ škola opět
realizovalal řadu akcí pro žáky všech věkových kategorií.
S žáky
6. – 9. tříd proběhl čtvrtý ročník seminářů čtyřletého protidrogového cyklu
vedených pracovníky z Prev-centra. Ve čtyřech tříhodinových blocích se
žáci učí otevřeně diskutovat nejen o obecných otázkách týkajících se jejich
života, ale především se nenásilnou formou učí hovořit a přemýšlet o
problematice drog a ostatních sociálně patologických jevech, které je ohrožují.
Zajímavé jsou i doprovodné techniky – dramatizace, kresba apod. Vzhledem
k mládí lektorů, k tomu, že třídy nejsou většinou početné a
k tomu, že k jednotlivým sezením se využívá vhodná místnost
s kobercem a podiem, bývají jednotlivé semináře úspěšné.
Nově
se podrobili žáci 5. tříd testům Espad 2003. V nich byly zjišťovány jejich
aktuální znalosti z oblasti drogové problematiky. Podobným testům budou
stejní žáci podrobeni v 9. třídě.
Minimální
protidrogový program letos také zahrnoval zřízení poradenského centra pro
poskytování individuálních konzultací pro žáky, popř. jejich rodiče pracovníkem
Prev-centra.
Součástí
školního Minimálního protidrogového preventivního programu je každoroční bohatá
nabídka volnočasových aktivit v rámci školní družiny, školního sportovního
klubu, zájmových kroužků a soukromých kurzů. Náplně jednotlivých aktivit
odpovídají zájmům dětí. Během školního roku bylo využíváno i Informační
centrum, kde v odpoledních hodinách žáci využívali internet, studovnu
s časopisy apod.
V letošním
roce jsme se opět zaměřili nejen na problematiku drog, ale sledovali jsme
narůstající problémy šikany na školách – televizní pořady, tisk atd. Škola
získala grant na realizaci celoročního programu s názvem Život bez drog.
V rámci tohoto programu vybraní žáci ve volném čase absolvovali různé
aktivity. Besedy s odborníky a úspěšnými lidmi, návštěvu divadelních a hudebních představení „Mezi ploty“ a
uspořádali výstavu výtvarných prací v prostorách Prev-centra..
Metodik
protidrogové prevence v průběhu roku absolvoval 8 odborných přednášek,
s jejichž obsahem byli vždy stručně seznámeni ostatní pedagogové školy.
Minimální
program protidrogové prevence byl v uplynulém školním roce pestrý a
přínosný pro žáky i pro učitele školy.
22. Rada školy – počet, vznik,
hodnocení činnostii
Škola
nabízela rodičům založení Rady školy. Pro malý zájem Rada ustanovena nebyla. Na
škole působí KPŠ. (Klub přátel školy), jehož výbor vždy při prvních třídních
schůzkách projednává s vedením školy důležité otázky týkající se výchovy a
vzdělání, rozpočtu a hospodaření školy.
V letošním roce
zakoupil KPŠ pro školu sekací traktor. Výrazně tak pomohl škole s údržbou
zelených ploch a přispěl ke zlepšení prostředí školy.
Ve
spolupráci s ředitelem školy sehnal KPŠ sponzorské dary k uhrazení cesty
hedebního souboru Musica Melodica, který škola zřizuje, na soutěžní festival do
Holandského Neerpeltu. Děti získaly první místo.
Předseda Klubu přátel školy
má k dispozici výroční zprávu školy, se kterou seznamuje rodiče.
Spolupráce s Klubem je velmi dobrá. Některé kulturní akce škola pořádá ve
spolupráci s Klubem (např.Masopust, Mikulášská nadílka, Zakončení školního
roku), váží si jednak finančních příspěvků a aktivní účastí některých členů při
organizování společných akcí.
23. Další
formy spolupráce s rodiči a ostatními partnery školy
Během roku škola realizuje
styk s rodiči formou schůzek a pohovorů. Navíc rodiče mohou průběžně
navštěvovat učitele v jejich konzultačních hodinách. Občas rodiče využili
i nabídky návštěv přímo ve vyučovacích hodinách. Široké rodičovské veřejnosti
byla určena akce Den otevřených dveří.
Během celého dne měli rodiče možnost podívat se do libovolných
vyučovacích hodin. V odpoledních hodinách rodiče využili k prohlídce
výuky ve volitelných a nepovinných předmětech a v zájmových kroužcích.
Škola uvítala, že rodiče Den otevřených dveří navštívili v hojném počtu a
o jednotlivé činnosti děti projevovali velký zájem. Vysoká účast rodičů byla
také již tradičně ne vánoční besídce v tělocvičně školy, na masopustním
karnevalu a na „Vysmátém dnu“ v závěru školního roku.
Školní
prostory nejsou využívány pouze žáky, ale slouží i rodičům a ostatní
veřejnosti. V učebnách školy jsou
pořádány kurzy keramiky a anglického jazyka, společenskou místnost využívají
místní organizace ke svým schůzím, přednáškám a vystoupením.
Po velkých povodních zorganizovala škola
v měsíci září několik humanitárních aktivit, s cílem shromáždit
finanční prostředky a věnovat je některým z nejvíce postižených školských
zařízení. Zorganizovala sběr papíru, dražbu výtvarných prací žáků, veřejnou
sbírku a uspořádala putovní veřejnou výstavu „Kuš vodo“. Podařilo se shromáždit
27.000,- Kč.
O těchto prostředcích rozhodl kolektiv pracovníků
školy tak, že budou věnovány MŠ pro zrakově postižené v Českých Budějovicích
a ZŠ Křivoklát. Dar byl použit na nákup poničených hraček v MŠ a
poničených pomůcek v ZŠ.
Škola
dlouhodobě spolupracuje s DDM, který má ve škole kancelář a od roku 2003
detašované pracoviště.
Spoluorganizuje
sportovní soutěže Poháru Prahy 6. Z 23 sportovních soutěží jich 10
proběhlo na půdě školy.
24. Školní stravování
počty stravovaných žáků: 263 z toho počty žáků z jiných
škol: 0
počet jídelen počet
výdejen
ZŠ: 1 ZŠ : 0
MŠ: 0 MŠ:
0
V provozu školní
jídelny vyplynula nutnost četných změn a úprav souvisejících jednak
s plněním hygienické vyhlášky 107/2001 a pak se zastaralým technickým
vybavením. Na podzim škola zakoupila do školní jídelny konvektomat pro přípravu
jídel pomocí páry. Bylo tak omezeno použití tuků a kvalita připravovaných jídel
ve školní jídelně se výrazně zlepšila. Dalším
krokem bylo vypracování studie, která koncepčně řeší problém technické
vybavenosti, rozmístění technologií včetně nutných stavebních úprav.
V průběhu měsíce června proběhly přípravné práce k prázdninové
rekonstrukci, která zabezpečí plnění hygienické vyhlášky 107/2001.
25. Výjezdy žáků mimo objekt školy
|
počet výjezdů |
počet žáků |
Vzdělávací
výjezdy |
- |
- |
ŠvP |
5 |
150 |
Lyžařské
kurzy |
1 |
37 |
1)
Školy v přírodě
Za
pomoci vedení školy si učitelé vybírají pobyty
na ŠvP individuálně. Většinou
vyjíždějí společně dvě třídy. Trvá pokles počtu žáků, kteří mají zájem o
školu v přírodě z důvodu zvyšujících se finančních nákladů na pobyt,
což je dáno i tím, že část žáků je ze sociálně slabších rodin.
Objekty,
do kterých se vyjíždí, jsou vyučujícím známy, takže zabezpečení pobytů bývá
většinou kvalitní. Z důvodů finančních se vyjíždí na kratší pobyty, i když
lékaři doporučují minimálně 14 dní. Výjezdy tříd proběhly v měsících dubnu
až květnu. Jedna ŠvP byla uskutečněna do Nízkých Tater na Slovensku.
2) Lyžařské kurzy a kurzy plavání
Oba
kurzy tvoří doplněk výuky tělesné výchovy. Kurz plavání v délce 40 hodin absolvují žáci třetích a čtvrtých
tříd a je hrazen školou. Lyžařské kurzy se konají každý rok v sedmém
ročníku, ve šk.r. 2002/03 se zúčastnilo 37 žáků kurzu v Peci pod Sněžkou..
26. Výsledky kontrol ČŠI,
případně jiných kontrol.
Ve školním roce 2002-03 Čši školu nenavštívila. V měsíci dubnu proběhla kontrola školní jídelny pracovnicí hygienické stanice. Kontrola byla následnou kontrolou po předběžném zjištění nutných úprav ve školní jídelně v souvislosti s plněním hygienické vyhlášky 107/2001. Zjištěné nedostatky byly ve spolupráci s Městskou částí Prahy 6 v průběhu prázdnin odstraněny .
27. Spolupráce školy se zahraničím, specifika zahraniční
spolupráce (název partnerských subjektů, stát, druh spolupráce
V dubnu
se uskutečnila pracovní-studijní cesta ředitelů škol Prahy 6 do Slovinska.
Cílem této cesty bylo poznání systému školství ve Slovinsku. Cesty se zúčastnil
ředitel školy.
28. Účast žáků v soutěžích
Mat.
soutěž. Počítej s Kulíškem –
1.4. 6 žáků 3.místo
Soutěž
v sólovém zpěvu Snítka obv.
kolo 4 žáci 3.místo
Pražské
vajíčko(poetické setkání) obv.kolo 4 žáci
Pythagoriáda,
obv.kolo 2 žáci
Soutěž
mladých historiků 2 žáci
Olympiády:
Biologická
olympiáda 6.roč.,obv.kolo 1 žák
„ – „ 7 .roč.,obv.kolo 1 žák
Chemická
olympiáda – oblastní kolo 1 žák 4.místo
Matematická
olympiáda – obv.kolo 1 žák
Olympiáda
v českém jazyku 3 žáci
Olympiáda
v anglickém jazyku
2 žáci
Sportovní
soutěže:
MC
DONALD´S CUP 2003 - 5.tř., 3.tř.
Soutěž
Poháru rozhlasu o putovní pohár
Radia
KISS -
8.,9.roč.
Nebušický
velikonoční běh -
1.-9.roč. 25 žáků
Jarní
běh Hvězdou
3.,4.roč. 6 žáků
Účast na turnaji „O pohár starosty Prahy 6“. Turnaj zahrnoval 23 sportovních disciplin
většiny
z nich se škola zúčastnila a obsadila celkové 2. místo
Krajská
soutěž v plavání (DDM) 6 žáků
Šachový
turnaj (DDM) 4 žáci
Výstava
fotografií dětí a mládeže „Sport“ (DDM)
Mažoretky
Dědina -účast na Národním šampionátu ČR
- mistr oblasti
-účast na
soutěži Karlovarská číše - čestný diplom
-účast na
slavnostním zahájení sportovních soutěží Pohár Prahy 6
Hudební
festival Neerpelt – Holandsko – soubor Musica Melodica 1. místo
Exkurze
s žáky
Petřínská
rozhledna (9.roč.) noční pozorování oblohy s výkladem
Organizování
Dne dětí společně s DDM a Mč. Prahy 6
29. Cizí státní příslušníci (zhodnotit pozitiva,
případně negativa)
stát |
počet
žáků |
Slovensko |
2 |
Ukrajina |
1 |
Francie |
1 |
USA |
1 |
Vzdělávání cizích státních příslušníků
probíhá bez problémů.
30. Mimoškolní aktivity
I v tomto školním roce
se škola snažila nabídnout svým žákům zajímavé aktivity, které by pomohly
vyplnit volný odpolední čas našich dětí.
31. a) zájmové kroužky
Většina kroužků byla vedena
pedagogy školy, část kroužků sportovního zaměření byla pořádána ve spolupráci
s DDM, některé vedly soukromé organizace.
Vedení
školy v roce 1997 iniciovalo zřízení Centra sportu při škole, neboť
činnost tohoto Centra umožňuje širokou nabídku pohybových aktivit v době
volného času nejen žákům naší školy, ale i žákům ze škol v místním
regionu, kteří nemají pro tuto činnost odpovídající podmínky. Tato forma
zabezpečení volného času dětí přispívá k prevenci zneužívání návykových
látek a dalších sociálně patologických jevů a stala se součástí školního
protidrogového programu. I ve školním roce 2002/03 žáci hojně bohaté nabídky
Centra sportu využívali. Členská základna Školního sportovního klubu Dědina je
široká, jsou v ní zapojeni žáci I. a II. stupně. Všechny sportovní
činnosti probíhají pod vedením zkušených trenérů a učitelů tělesné výchovy.
Protože Školní sportovní klub Dědina je členem Asociace školních sportovních
klubů ČR, žáci se pravidelně zúčastňují sportovních soutěží pořádaných AŠSK.
Pro všechny sportovní činnosti jsou k dispozici tělocvičny školy a
venkovní sportovní areál s vlastními šatnami. Školní sportovní areál mohou
využívat i děti, které kroužky a sportovní klub nenavštěvují.
Sportoviště
školy využívají formou pronájmů rovněž různé sportovní organizace. Z výše uvedeného výčtu
nabízených aktivit vyplývá, že škola je kulturním a sportovním centrem (bohužel
jediným), které slouží k využití volného času dětí v lokalitě sídliště
Dědina.
-Sběr papíru
-Dražba výtvarných prací
-Uspořádání výstavy „Kuš vodo“
-Veřejná sbírka
-Zapůjčení školních lavic a židliček vyplavené škole
„Riverside school“
-Darování výtěžku dvěma postiženým zařízením - MŠ
pro zrakově postižené
-
ZŠ
Křivoklát
33.
Rozvoj školy
Škola bude
pokračovat ve struktuře své vzdělávací koncepce, která je zaměřena na
rozšířenou výuku cizích jazyků. Dále bude udržovat své aktivity v oblasti
primární protidrogové prevence s cílem účinně posílit odolnost dětí proti
negativním vlivům návykových látek a jiných sociálně patologických jevů.
S tím souvisí i bohatá nabídka aktivit pro mimoškolní činnost žáků
(nepovinné předměty, zájmové kroužky a sport).
Škola si cení nárůstu zájmu
svých pedagogů o problematiku moderních metod výuky, jakými jsou projektové
nebo kooperativní vyučování. Svědčí o tom soustavné vzdělávání pedagogů,
absolvování přednášek, kurzů a seminářů s touto tematikou a sledování
odborných článků v časopisech, které škola odebírá.
Ve škole se budeme stále snažit
prohlubovat pro své žáky dnes již nezbytné dovednosti vyhledávání informací
zavedením internetu do výuky informatiky s postupným rozšířením pro běžné
využívání i v dalších předmětech. Pro samostatné studium je otevřena
knihovna a studovna – informační centrum školy, kde mají žáci přístup
v dopoledních i odpoledních hodinách k odborným publikacím,
encyklopediím, časopisům a internetu. Byly nainstalovány i multimediální
počítače s internetem, které se stále dovybavují výukovými programy.
Rozšiřuje se tak možnost využívání počítačů nejen v pracovně informatiky,
ale i v dalších prostorách školy, zejména pak v době mimo vyučování.
Počítače jsou zapojeny v síti Microsoft Windows 2000 včetně připojení na
internet pomocí bezdrátové linky. Na modernizaci výuky vynaložila škola opět
nemalé finanční prostředky.
V závěru školního roku
proběhla jednání o přesunu Waldorfských tříd ze ZŠ TGM v Ruzyni do ZŠ
Dědina. Škola by vyučovala podle dvou vzdělávacích programů. Podle stávajícího
– Základní škola s modifikací pro rozšířenou výuku jazyků a podle
alternativního, umožňujícího vzdělávat podle Waldorfské pedagogiky. Tím by se
podařilo jednak vyplnit uvolněné kapacity školy, které souvisejí s úbytkem
populace na sídlišti Dědina a pak nabídnout specifickou alternativu, která by mohla na ZŠ Dědina
přivést nové žáky. V souvislosti s tímto přesunem budou nutné mnohé
úpravy a rekonstrukce, aby provoz školy vyhovoval oběma vzdělávacím programům.
34. Nové materiální
zabezpečení výuky a materiálně technické zabezpečení školy
·
Dovybavení
studovny pěti novými počítači s monitory
·
Průběžné
vybavování školní knihovny a studovny
·
Informační
stánek – stálé připojení k internetu, využívaný žáky o přestávkách
·
Vybavení
učitelské ubytovny novou kuchyňskou linkou
·
Do
jedné třídy zrekonstruovaný školní nábytek
·
Úpravy
a opravy sportovního areálu
·
Doplňování
skladu učebnic
·
Nákup
nového videa do učebny fyziky
·
Zařízení
školního akvária
·
Nákup
konvektomatu pro přípravu jídel do školní kuchyně
·
Úpravy
ve školní kuchyni v souvislosti s plněním hyg. vyhlášky 107
·
Příprava
studie pro celkovou rekonstrukci školní jídelny
·
Nákup
sekacího traktoru pro rozlehlý sportovní areálu – z prostředků KPŠ
·
Rozvody
vody a kompletace vybavení keramické dílny
·
Rekonstrukce
sprch a umýváren u obou tělocvičen
·
Rekonstrukce
anténních rozvodů v budově školy
·
Montáž
protidešťových stříšek nad bočními vchody do školy
·
Přípravné
práce pro rekonstrukci části objektu v souvislosti s příchodem
Waldorfských
tříd
·
Další
drobné opravy a úpravy zařízení budovy
Výroční zpráva
o hospodářské činnosti školy
Úvod :
Při zpracování této zprávy se
postupovalo v souladu s § 17 e odst. 2 zákona 139/1995kterým je změněn a
doplněn zákon 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění
pozdějších předpisů.
Komentář k hospodaření školy
Škola je příspěvkovou organizací a čerpá příspěvky na provoz a na mzdy, povinné odvody z mezd a učební pomůcky. Čerpání příspěvků čtvrtletně dokladujeme spolu s komentářem zřizovateli. Účetní uzávěrky organizace rovněž zřizovateli resp. Magistrátu hl.m. Prahy.
Účetnictví je zpracováváno programem Gordic.Výstupem účetnictví je mj. rozvaha a výkaz zisku a ztrát naší organizace, kterou přikládáme do této zprávy za kalendářní rok předchozí a první pololetí běžného roku.
Výše příspěvku je závislá na počtu žáků školy. Ten se vlivem klesající porodnosti a stárnutí sídliště Dědina stále snižuje. Rozpočet stanovený pro naši školu tímto způsobem je značně nevýhodný, neboť náklady na provoz budovy jsou konstantní (údržba budovy, teplo, elektřina, úklid, údržba chodníků, sportovního areálu, mytí oken atd.). Naše rozlehlá a neekonomicky stavěná budova spolu s rozlehlým sportovním areálem nám nedovolí čerpat příspěvek nepromyšleně. Nejvyšší finanční částkou vyplacenou za energie je platba tepla – ročně přes milion korun. Podaří-li se provést rekonstrukci výměníkové stanice, která teplo téměř nereguluje, bude úspora značná.
Finanční situaci školy nepatrně zlepšuje doplňková činnost školy (pronájmy hřiště, tělocvičen, tříd, zájmové kroužky pro děti a možnost stravování cizích strávníků. Z finančních prostředků takto získaných se daří jednak vylepšovat školní prostředí a pak ulehčovat rozpočtu školy.