VÝROČNÍ ZPRÁVA

O ČINNOSTI ŠKOLY

ZA ROK

2002/2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zpracoval :           Mgr. Mojmír Dunděra  ředitel školy

 

 

 

Úvod :

Při zpracování této zprávy se postupovalo v souladu se zákonem ČNR č. 564/1990  Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Údaje jsou uváděny k 30.6.2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obsah

 

 

1.            Výroční zpráva o činnosti školy ve školním roce 2002/2003

1.1              Přesný název školy                     3

1.2              Zřizovatel                     3

1.3              Charakteristika školy                    3

1.4              Vzdělávací program školy                                                                     3

1.5              Údaje o pracovnících školy                      4

1.6              Počet budov školy                                                                                   5

1.7              Počet tříd                                                                                                 6

1.8              Počet žáků                                                                                               6

1.9              Průměrný počet žáků                                                                             6

1.10          Zaměření tříd s rozšířenou výukou                                                      6

1.11          Zaměření specializovaných tříd                                                            7

1.12          Integrovaní žáci                                                                                      7

1.13          Přeřazení do ZvŠ                                                                                    7

1.14          Výsledky zápisů do prvních tříd                                                       8

1.15          Výsledky přijímacího řízení                                                 8

1.16          Počet žáků, kteří ukončili povinnou školní docházku                     8

1.17          Chování žáků                                                                   9

1.18          Prospěch žáků                                                                  9

1.19          Školní družina – klub                                                                 9

1.20          Poradenské služby školy                                                               10

1.21          Hodnocení prevence sociálně patologických jevů                            10

1.22          Rada školy                                                                                 11

1.23          Další formy spolupráce s rodiči                                                11

1.24          Školní stravování                                                                        12

1.25          Výjezdy žáků                                                                               12

1.26          Výsledky kontrol, ČŠI                                                                 13

1.27          Spolupráce školy se zahraničím                                                      13

1.28          Účast žáků v soutěžích                                                          13

1.29          Cizí státní příslušníci                                                       14

1.30          Mimoškolní aktivity                                                                              14

1.31          Kroužky a zájmové útvary                                                                   14

1.32          Kulturní, pracovní a humanitární činnosti                                        15

            pořádané školou pro děti a veřejnost

1.33          Rozvoj školy                                                                                          15

1.34          Materiální zabezpečení výuky

            a materiálně technické zabezpečení školy                                            16                   

2.             Výroční zpráva o hospodaření školy                                                  17

2.1       Komentář k hospodaření školy                                                           17

2.2              Hospodaření za rok 2002

2.3       Hospodaření za první pololetí  2003

1. Přesný název školy dle posledního rozhodnutí o zařazení do sítě škol a datum posledního vydání rozhodnutí

 

Základní škola Dědina, Praha 6, Žukovského 6

 

2. Zřizovatel (název, sídlo)

 

Městská část Praha 6, Rada městské části

Čs.armády 23,Praha 6, kód okresu 3106

 

3. Charakteristika školy

 

Základní škola je součástí výchovně vzdělávací soustavy a je zařazena do sítě škol.  Rozhodnutí o zařazení vydal ŠÚ Praha 6 pod č.j. S 73/99/Pe a identifikačním číslem IZO 048 133 914 s účinností od 1.1.2000. Škola má právní subjektivitu již od 1.1.1993, zřizovatelem je městská část Praha 6 dle zřizovací listiny ze dne 16.12.1992 a 28.12.2000. Součástí školy je školní družina a školní jídelna. Škola je příspěvkovou organizací, v právních vztazích vystupuje jako samostatný právní subjekt a má odpovědnost vyplývající z jejího právního postavení. Na základě rozhodnutí ŠÚ Praha 6 a m.č. Praha 6 ze dne 30.7.1999 je název školy „Základní škola Dědina, Praha 6, Žukovského 6“ s účinností od 1.9.1999.

Základní škola poskytuje základní vzdělání; zabezpečuje rozumovou výchovu ve smyslu vědeckého poznání a v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie a poskytuje mravní, estetickou, pracovní, zdravotní, tělesnou a ekologickou výchovu žáků. Zároveň umožňuje náboženskou výchovu a vede žáky ke zdravému životnímu stylu. Připravuje je pro další studium na středních školách a učilištích a následně i pro praxi.

ZŠ Dědina se nachází na samém okraji města, na sídlišti s nevýhodným dopravním spojením, jehož výstavba byla před mnoha lety dokončena. Stárnutí sídliště škola i nadále pociťuje klesajícím počtem žáků prvních tříd a nižším počtem žáků i ve vyšších třídách, neboť silné ročníky již opustily školu. Tento celkový úbytek je každoročně zvýšen o počet žáků, kteří odcházejí na víceletá gymnázia. Díky své specifické vzdělávací koncepci (RVJ) se daří získávat nové žáky od 3. tříd i z okolních obcí. 

 

4. Vzdělávací program školy – přehled učebních plánů se schvalovacími doložkami MŠMT  ( u vlastního doložit kopii souhlasu MŠMT)

 

Číslo učebního dokumentu :  16 184 96-2, Základní škola

Třídy s rozšířenou výukou jazyků(označené RVJ):

Číslo učebního dokumentu :  16 847/96-2, Základní škola, s rozšířenou výukou cizích jazyků

Číslo učebního plánu :  16 333/96-22-21

 

Vzdělávací program

Počet škol

počet tříd

počet žáků

Základní škola

1

              16

              311

Obecná škola

 

 

 

Národní škola

 

 

 

Waldorfská škola

 

 

 

Montessori škola

 

 

 

Začít spolu

 

 

 

Zdravá škola

 

 

 

 

 

5. Údaje o pracovnících školy (hlavní  činnost školy)

 

a) personální zabezpečení

 pracovníci

k 30.6. 2002 fyzické osoby

k 30.6. 2002 přepoč.pracovníci

k 30.6. 2003 fyzické osoby

k 30.6. 2003 přepoč. pracovníci

pedagogičtí

29

26

28

24,53

nepedagogičtí

15

16

18

15,03

celkem                                      

44         

42

46

39,56

 

civilní služba:                počet pracovníků:            1

                                 vykonávaná pracovní činnost:   pomocné práce

 

b) věková struktura pedagogických pracovníků k 30.6.2003

věk

do 30 let

včetně

31-40 let

41-50 let

51-60 let

nad 60 let

z toho důchodci

počet

7

7

4

4

6

6

z toho žen

6

4

3

3

6

6

 

Průměrný věk pedagogických pracovníků základní školy::  39 let

 

c) kvalifikace pedagogických pracovníků (odborná a pedagogická  způsobilost podle vyhlášky 139/1977 Sb.) k 30.6.2003)

 

Kvalifikovaní pracovníci

nekvalifikovaní pracovníci

I. stupeň

9

1

II. stupeň

9

5

Vychovatelé

1

3

 

d) aprobovanost výuky v %

aprobovaní 80%

neaprobovaní 20%

 

e) odchody pedagogických pracovníků v daném školním roce (počet)

6 pracovníků

 

f) nově přijatí absolventi učitelského studia v daném školním roce (počet)

1 pracovník

 

g) nově přijatí absolventi i neučitelského studia v daném školním roce (počet)

0

 

h) další vzdělávání pedagogických pracovníků  /počet a formy)

27 pracovníků

37 různých akcí

 

pracovník           

Semináře, kurzy     

organizátor

 

M.Dunděra

H.Čermáková

Rámcový vzdělávací program pro základní  vzdělávání

Vzděl.centrum pro veřejnou správu

 

M.Dunděra

Školení pro ředitele škol- Manažerské dovednosti

ÚMČ – Praha 6

 

P.Jelínek

E.Keřlíková

Interaktivní učení pro strategie výchovy k demokracii

DEEP

 

E.Keřlíková

Prázdninový kurz Anglického jazyka

Jazyková škola

 

P.Krajcová

Velikonoční dekorace-Twist Art

PC Stř.Čechy

 

Výtvarné řady ve výuce aktivit dětí

        „ - „

 

Ubrousková technika

        „ – „

 

M.Prchalová

Práce s textem a mluvený projev v hodinách Čj

        „ – „

 

Jak pracovat v hodinách češtiny na II.st.s žáky s SPU

        „ – „ 

 

Edukační program O dospívání

Univerzita HK

 

Jazyková hra jako motivace, výklad, procvičení             

i prověření učiva na 2.st. ZŠ

PC Stř. Čechy

I. Rajtorová

Strategie řešení slovních úloh                            

PC Stř. Čechy

 

Výchova k volbě povolání

RAABE (nakl.)

 

 

semináře v rámci programu obv. PPP

 

 

H.Rohanová

Toulky Prahou – Vyšehrad           

PC Praha

 

Z.Rychterová

Doškolovací kurz instruktorů školního lyžování

PC Stř. Čechy

 

Základní kurz instruktorů snowboardingu           

       „ – „

 

J. Heinz

Kurz instruktorů školního lyžování

PC Stř. Čechy

 

L.Slimáková

Jazyková hra jako motivace, výklad pro cvičení

i prověření učiva na 2. st. ZŠ

       „ – „

Dějepis na 2. st. ZŠ a na SŠ

       „ – „

 

H.Ratajová

Zájmová činnost- pracovní

PC Praha 

 

Z.Pátková

Park na Karlově nám. – odb. přírod. kurz

PC Praha

 

Odb. seminář z chemie

Ped. FUK.

 

seminář pro fakultní učitele

Př FUK

 

seminář pro učitele chemie na ZŠ

MSŠCH

 

Mužství a ženství v nás – sex. výchova ZŠ

PC Stř. Čechy

 

P. Marosyová

Vzdělávací kurzy pro metodiky primární prevence

Prev-centrum

 

11 pracovníků

Základní ICT znalosti  Z 0

ZŠ Červený vrch

 

 

ch) počet ostatních pedagogických pracovníků, kteří si doplňují nebo rozšiřují vzdělání

(nemají odbornou nebo  pedagogickou způsobilost)    1

 

i) případně jiné formy studia   0

 

6. Počet budov, ve kterých se vyučuje (včetně tělocvičny).

1 budova + sportovní areál

 

 

 

7. Počet tříd

   

 

 I. stupeň
 II. stupeň
celkem

k 30.6. 2002

10

8

18

k 30.6. 2003

9

7

16

 

   z toho počet specializovaných tříd

 

 

I. stupeň
II. stupeň
Celkem

k 30.6. 2002

-

-

-

k 30.6. 2003

-

-

-

 

8. Počet žáků                          

 

 

I. stupeň

II. stupeň

Celkem

k 30.6. 2002

198

167

365

k 30.6. 2003

164

147

311

 

9. Průměrný počet žáků

 

a) na třídu:

I. stupeň

I. stupeň

II. stupeň

II. stupeň

Celkem

běžné třídy

specializované třídy

běžné třídy

specializované třídy

 

18,2

-

21

-

19,43

 

 b) na učitele (musí se jednat o přepočtený počet učitelů):

                       

I. stupeň

I. stupeň

II. stupeň

II. stupeň

Celkem

běžné třídy

specializované třídy

běžné třídy

specializované třídy

 

16,4

-

14

-

15,15

 

10. Zaměření tříd s rozšířenou výukou ( uvést kterých předmětů)

           

Předmět

M+Př

TV

Jazyky

HV

VV

informatika

jiné předm.

počet tříd

-

-

7

-

-

-

-

počet žáků

 

 

123

 

 

 

 

 

            V roce  2002/2003 pokračovala výuka anglického jazyka v běžných třídách. Díky velkému zájmu rodičů o cizojazyčnou výuku mohla škola opět nabídnout ve 3. ročníku rozšířenou výuku jazyků. Jako první jazyk angličtinu a od 6. ročníku žáci přibírají francouzský jazyk.

            Velmi se osvědčila loňská organizační změna v systému jazykových tříd, kterou byla integrace skupiny žáků s RVJ do běžné třídy, což přineslo řadu výhod jak pro žáky, tak pro práci vyučujících,. Zmizela koncentrace výchovných problémů, byl rovnoměrněji rozložen počet žáků s SPN, nároky na práci žáků v obou třídách byly rovnocenné a díky motivaci zdatnějších žáků i vyšší.

            Zmizela dříve zřetelná nadřazenost žáků s RVJ, což je jistě také nezanedbatelný pozitivní přínos z hlediska psychologického..

            Tento postup byl velmi kladně hodnocen i Čši, která v únoru r. 2002 vykonávala ve škole inspekční činnost.

            Ve všech jazykových hodinách žáci plně využívali vybavení pořízené speciálně pro jazykovou výuku – magnetofony, videa, televize, jazykovou laboratoř a školní informační centrum – knihovnu, studovnu s možností práce na počítačích a internetu.

            Na podzim absolvovalo několik žáků studijní cestu do Anglie společně s žáky ze ZŠ Na Dlouhém Lánu.

 

11.. Zaměření specializovaných tříd

           

 

Celkem

z toho poruchy učení

Z toho poruchy chování

Počet žáků ve specializovaných třídách

-

-

-

 

12. Počet integrovanaých dětí celkem (na  doporučení PPP, SPC nebo odborného lékaře)

 z toho postižení:

 

SPU

zrakové

Sluchové

řeči

tělesné

Mentální

Kombinované

24

2

-

-

-

-

-

 

Péče o žáky se specifickými poruchami učení

 

            Na základě odborného posouzení a doporučení školní psycholožky jsou žáci se specifickými poruchami učení integrováni v běžných třídách.  U 24 žáků byla diagnostikována výraznější forma specifické poruchy učení (nejčastěji dyslexie a dysortografie) a na podkladě aktuálních materiálů vyšetření v PPP, byl pro tyto žáky potvrzen nárok na finanční příspěvek. Práce s nimi se opírá o individuální výukové plány. Během školního roku nebyly zaznamenány problémy ve výuce. Největší pomoc a respektování obtíží se i nadále projevuje zejména v hodinách cizího jazyka.

Již čtvrtým rokem pracovali učitelé se dvěma žáky s vážným tělesným postižením – zrakovou vadou trvalého charakteru (těžkou slabozrakostí). Po čtyřleté zkušenosti můžeme integraci do běžné školy považovat za zdařilou. Oba žáci při výuce využívali speciálních kompenzačních pomůcek, pracovali podle individuálního výukového plánu, dosahovali stále výborných školních výsledků a úspěšně se začleňovali i do různých mimoškolních aktivit, soutěží apod. Dík patří nejen velké péči rodičů, ale i pedagogům, kteří s oběma žáky denně pracovali.

 

13. Přeřazení do ZvŠ

           

ze kterých roč.

1. r.

2. r.

3. r.

4. r.

5. r.

6. r.

7. r.

8.r.

počet žáků

-

-

-

-

-

-

-

-

 

 

14. Výsledky zápisů do prvních tříd

 

Počet prvních tříd

Počet dětí přijatých do prvních tříd

Z toho počet dětí starších 6ti let (nástup po odkladu)

Počet odkladů pro  školní rok 2003/2004

1

28

9

6

 

Nově byly zorganizovány přípravné kurzy pro budoucí prvňáčky. Děti byly společně s rodiči v průběhu měsíce května pozvány do školy na celkem pět pracovních návštěv. V jednotlivých kurzech, které vedly paní učitelky prvního stupně se věnovaly tématům souvisejících s jejich přestupem do základní školy.

Byly to kurzy : Základní poznatky a pojmy, adaptace na školní prostředí, zdravý životní styl

                         Rozvoj estetického vnímání  a myšlení s praktickými cvičeními

                         Jak na Čtení a Český jazyk

                         Početní představivosti a dovednosti

Pro děti ze školek škola také zorganizovala divadelní představení zahrané dětmi prvního stupně, přehlídku masopustních maškar a návštěvu první třídy.

 

15..Výsledky přijímacího řízení

 

a)      na víceletá gymnázia přijato:

 

z pátého ročníku

ze sedmého ročníku

gymnázia zřiz. krajem

2

1

soukromá gymnázia

-

-

církevní gymnázia

-

-

 

b) na SŠ zřizované krajem a církevní SŠ, které jsou  ukončeny  maturitní zkouškou z devátých  ročníků přijato:

gymnázia

obchodní

akademie

Zdravotní školy

průmyslové

školy

ostatní střední školy

Střední odb.učiliště

celkem

9

7

1

6

4

2

29

 

c) na soukromé školy přijato:

gymnázia

obchodní

akademie

zdravotní školy

průmyslové

školy

ostatní střední školy

střední odb.učiliště

Celkem

1

4

-

-

1

-

6

 

d) do učebních oborů krajských i soukromých škol ukončených závěrečnou zkouškou přijato:

z devátých ročníků

z nižších ročníků

8

-

 

16. Počet žáků, kteří ukončili povinnou školní docházku a odešli ze školy

            - v devátém ročníku:            43                                                        - v nižším ročníku:   0

 

 

17. Chování žáků

 

a) klasifikace chování

chování

1. pololetí

2. pololetí

žáci

%

žáci

%

velmi dobré

310

99,7

305

98,7

uspokojivé

1

0,3

4

1,3

 

b) zameškané hodiny

zameškané hodiny neomluvené

Šk. rok 2001/2002

počet hodin

Šk. rok 2001/2002

počet žáků

Šk. rok 2002/2003

počet hodin

Šk. rok 2002/2003

počet žáků

I. stupeň

21

1

0

0

II. stupeň

10

1

0

0

Celkem

31

2

0

0

 

18. Prospěch žáků

 

Prospěch

1. pololetí

počet žáků

1. pololetí

%

2. pololetí

počet žáků

2. pololetí

%

Klasifikováni I.st.

166

99,4

164

100

                   II. st.

145

98,6

146

99,3

Prospěli        I. st.

166

99,4

164

100

                   II. st.

144

99,3

146

100

z toho s vyznam.

77

43

83

46,4

Neprospěli   I. st.

-

0

-

0

                   II. st.

1

0,7

-

0

Neklasifikov.I. st.

1

0,6

-

0

                   II. st.

2

1,4

1

0,7

 

 

celkový průměr

1. pololetí

2. pololetí

I. stupeň

1,30

1,31

II. stupeň

1,57

1,57

Celkem

1,43

1,44

 

19. Školní družina – klub  

 

 

počet oddělení

počet žáků

Školní družina

4

105

Školní klub

-

-

 

Provoz školní družiny je přizpůsoben provozu školy – plynule na sebe navazují. Ve šk. r. 2002/03, po prázdninových záplavách s následnými problémy v městské dopravě učinila škola vstřícný krok k rodičům a byla posunuta provozní doba na dobu od 6.30 hod do 17.30 hod. Byla otevřena čtyři oddělení, ve kterých je zajištěna kvalitní práce s dětmi. Převažují činnosti výtvarné, estetické a kulturně společenské. Není opomíjena ani tělovýchovně sportovní činnost a dopravní výchova, je využívána školní zahrada a hřiště. Během školního roku se družina průběžně vybavovala pomůckami, hrami a hračkami, takže se děti v družině cítily velmi příjemně. Během svých odpoledních činností si žáci rozšiřovali své dovednosti a podíleli se na společenských akcích pořádaných školou a jiných akcích veřejných organizací.

Provoz  školní družiny respektuje přání rodičů přebírat dítě kdykoli během odpoledne a umožňuje dětem během odpoledních pobytu v ŠD navštěvovat i jiné odpolední volnočasové aktivity – (tenis, keramika, mažoretky, sportovní kroužky, práce na počítači aj.), které škola nabízí všem žákům. Školní klub nebyl ve šk.r. 2002/03 otevřen. Škola nabídla žákům 27 zájmových kroužků a byla rozšířena i činnost  Školního sportovního klubu Dědina – Centrum sportu při ZŠ Dědina.

 

20. Poradenské služby školy - výchovné poradenství, poradenství k volbě povolání - činnost, spolupráce s PPP,  SPC, speciálními pedagogy, policií ČR, psychology, sociálními odbory, rodič, případně dalšími subjekty

   

Návštěvy školním psychologem – jedenkrát měsíčně

Konzultace pro žáky školy – jedenkrát týdně  (pracovník Prev-centra ve funkci psychologa)

Výchovný poradce z řad učitelů

Výchova k volbě povolání – průběžně vkládána do učebních plánů

Systematická příprava žáků k přijímacímu řízení na SŠ

Organizace přednášek pro rodiče ve spolupráci s Prev-centrem

Spolupráce s Pedagogickou a Přírodovědeckou fakultou UK a Fakultou Tv a sportu UK

 

Výchovná poradkyně školy společně s třídními učiteli zpracovává všechny materiály týkající se integrovaných žáků. Ve spolupráci s rodiči a psycholožkou z PPP, jsou pro tyto žáky připravovány Individuální vzdělávací plány. Ty jsou v průběhu roku průběžně konzultovány a plněny.

Škola již několik let spolupracuje s Mgr. Durmekovou, psycholožkou PPP, která je již dobře seznámena s prostředím školy, pedagogickým sborem i žáky. Pravidelné návštěvy psycholožky jsou učiteli využívány podle aktuální potřeby ke konzultacím a metodické pomoci s problémovými žáky.

ZŠ Dědina je fakultní školou a v průběhu šk. roku 2002-03 tato spolupráce pokračovala. Na základě požadavků fakult absolvovalo patnáct studentů na naší škole klinický ped. psych. semestr. V rámci šestitýdenního klinického semestru se studenti 3. ročníku Ped F UK mohli podrobně seznámit s organizací školy a s výukou ve všech ročnících.

Počet studentů byl optimální. Všichni uskutečnili v rámci praxe výzkumná sociometrická šetření pro seminární práce. Spolupráce všech fakultních učitelů se studenty byla velmi dobrá.

V letním semestru probíhala souvislá oborová praxe v hodinách Přírodopisu (PřF UK), v hodinách Tv (FTVS UK) a v hodinách Fj (PedF UK).

 

21. Hodnocení prevence sociálně patologických jevů na základě minimálních preventivních programů

           

V rámci školního Minimálního programu protidrogové prevence „Škola bez drog“ škola opět realizovalal řadu akcí pro žáky všech věkových kategorií.

            S žáky 6. – 9. tříd proběhl čtvrtý ročník seminářů čtyřletého protidrogového cyklu vedených pracovníky z Prev-centra. Ve čtyřech tříhodinových blocích se žáci učí otevřeně diskutovat nejen o obecných otázkách týkajících se jejich života, ale především se nenásilnou formou učí hovořit a přemýšlet o problematice drog a ostatních sociálně patologických jevech, které je ohrožují. Zajímavé jsou i doprovodné techniky – dramatizace, kresba apod. Vzhledem k mládí lektorů, k tomu, že třídy nejsou většinou početné a k tomu, že k jednotlivým sezením se využívá vhodná místnost s kobercem a podiem, bývají jednotlivé semináře úspěšné.

            Nově se podrobili žáci 5. tříd testům Espad 2003. V nich byly zjišťovány jejich aktuální znalosti z oblasti drogové problematiky. Podobným testům budou stejní žáci podrobeni v 9. třídě.

            Minimální protidrogový program letos také zahrnoval zřízení poradenského centra pro poskytování individuálních konzultací pro žáky, popř. jejich rodiče pracovníkem Prev-centra.

            Součástí školního Minimálního protidrogového preventivního programu je každoroční bohatá nabídka volnočasových aktivit v rámci školní družiny, školního sportovního klubu, zájmových kroužků a soukromých kurzů. Náplně jednotlivých aktivit odpovídají zájmům dětí. Během školního roku bylo využíváno i Informační centrum, kde v odpoledních hodinách žáci využívali internet, studovnu s časopisy apod.

            V letošním roce jsme se opět zaměřili nejen na problematiku drog, ale sledovali jsme narůstající problémy šikany na školách – televizní pořady, tisk atd. Škola získala grant na realizaci celoročního programu s názvem Život bez drog. V rámci tohoto programu vybraní žáci ve volném čase absolvovali různé aktivity. Besedy s odborníky a úspěšnými lidmi, návštěvu divadelních  a hudebních představení „Mezi ploty“ a uspořádali výstavu výtvarných prací v prostorách Prev-centra..

            Metodik protidrogové prevence v průběhu roku absolvoval 8 odborných přednášek, s jejichž obsahem byli vždy stručně seznámeni ostatní pedagogové školy.

            Minimální program protidrogové prevence byl v uplynulém školním roce pestrý a přínosný pro žáky i pro učitele školy.

           

22. Rada školy – počet, vznik, hodnocení činnostii

 

            Škola nabízela rodičům založení Rady školy. Pro malý zájem Rada ustanovena nebyla. Na škole působí KPŠ. (Klub přátel školy), jehož výbor vždy při prvních třídních schůzkách projednává s vedením školy důležité otázky týkající se výchovy a vzdělání, rozpočtu a hospodaření školy.

V letošním roce zakoupil KPŠ pro školu sekací traktor. Výrazně tak pomohl škole s údržbou zelených ploch a přispěl ke zlepšení prostředí školy.

            Ve spolupráci s ředitelem školy sehnal KPŠ sponzorské dary k uhrazení cesty hedebního souboru Musica Melodica, který škola zřizuje, na soutěžní festival do Holandského Neerpeltu. Děti získaly první místo.

Předseda Klubu přátel školy má k dispozici výroční zprávu školy, se kterou seznamuje rodiče. Spolupráce s Klubem je velmi dobrá. Některé kulturní akce škola pořádá ve spolupráci s Klubem (např.Masopust, Mikulášská nadílka, Zakončení školního roku), váží si jednak finančních příspěvků a aktivní účastí některých členů při organizování společných akcí.

 

23. Další formy spolupráce s rodiči a ostatními partnery školy

           

Během roku škola realizuje styk s rodiči formou schůzek a pohovorů. Navíc rodiče mohou průběžně navštěvovat učitele v jejich konzultačních hodinách. Občas rodiče využili i nabídky návštěv přímo ve vyučovacích hodinách. Široké rodičovské veřejnosti byla určena akce Den otevřených dveří.  Během celého dne měli rodiče možnost podívat se do libovolných vyučovacích hodin. V odpoledních hodinách rodiče využili k prohlídce výuky ve volitelných a nepovinných předmětech a v zájmových kroužcích. Škola uvítala, že rodiče Den otevřených dveří navštívili v hojném počtu a o jednotlivé činnosti děti projevovali velký zájem. Vysoká účast rodičů byla také již tradičně ne vánoční besídce v tělocvičně školy, na masopustním karnevalu a na „Vysmátém dnu“ v závěru školního roku.

            Školní prostory nejsou využívány pouze žáky, ale slouží i rodičům a ostatní veřejnosti.  V učebnách školy jsou pořádány kurzy keramiky a anglického jazyka, společenskou místnost využívají místní organizace ke svým schůzím, přednáškám a vystoupením.

            Po  velkých povodních zorganizovala škola v měsíci září několik humanitárních aktivit, s cílem shromáždit finanční prostředky a věnovat je některým z nejvíce postižených školských zařízení. Zorganizovala sběr papíru, dražbu výtvarných prací žáků, veřejnou sbírku a uspořádala putovní veřejnou výstavu „Kuš vodo“. Podařilo se shromáždit 27.000,- Kč.

O těchto prostředcích rozhodl kolektiv pracovníků školy tak, že budou věnovány MŠ pro zrakově postižené v Českých Budějovicích a ZŠ Křivoklát. Dar byl použit na nákup poničených hraček v MŠ a poničených pomůcek v ZŠ.

            Škola dlouhodobě spolupracuje s DDM, který má ve škole kancelář a od roku 2003 detašované pracoviště.

            Spoluorganizuje sportovní soutěže Poháru Prahy 6. Z 23 sportovních soutěží jich 10 proběhlo na půdě školy.

 

24. Školní stravování

 

počty stravovaných žáků:    263                z toho počty žáků z jiných škol:      0

 

počet jídelen                                                   počet výdejen    

ZŠ:                    1                                             ZŠ :                   0

MŠ:                 0                                             MŠ:                   0

 

V provozu školní jídelny vyplynula nutnost četných změn a úprav souvisejících jednak s plněním hygienické vyhlášky 107/2001 a pak se zastaralým technickým vybavením. Na podzim škola zakoupila do školní jídelny konvektomat pro přípravu jídel pomocí páry. Bylo tak omezeno použití tuků a kvalita připravovaných jídel ve školní jídelně se výrazně zlepšila. Dalším krokem bylo vypracování studie, která koncepčně řeší problém technické vybavenosti, rozmístění technologií včetně nutných stavebních úprav. V průběhu měsíce června proběhly přípravné práce k prázdninové rekonstrukci, která zabezpečí plnění hygienické vyhlášky 107/2001.

 

25. Výjezdy žáků mimo objekt školy

 

 

počet výjezdů

počet žáků

Vzdělávací výjezdy

-

-

ŠvP

5

150

Lyžařské kurzy

1

37

 

1) Školy v přírodě

            Za pomoci vedení školy si učitelé vybírají pobyty  na ŠvP individuálně. Většinou  vyjíždějí společně dvě třídy. Trvá pokles počtu žáků, kteří mají zájem o školu v přírodě z důvodu zvyšujících se finančních nákladů na pobyt, což je dáno i tím, že část žáků je ze sociálně slabších rodin.

            Objekty, do kterých se vyjíždí, jsou vyučujícím známy, takže zabezpečení pobytů bývá většinou kvalitní. Z důvodů finančních se vyjíždí na kratší pobyty, i když lékaři doporučují minimálně 14 dní. Výjezdy tříd proběhly v měsících dubnu až květnu. Jedna ŠvP byla uskutečněna do Nízkých Tater na Slovensku.

 

2) Lyžařské kurzy a kurzy plavání

            Oba kurzy tvoří doplněk výuky tělesné výchovy. Kurz  plavání v délce 40 hodin absolvují žáci třetích a čtvrtých tříd a je hrazen školou. Lyžařské kurzy se konají každý rok v sedmém ročníku, ve šk.r. 2002/03 se zúčastnilo 37 žáků kurzu v Peci pod Sněžkou..

 

26. Výsledky kontrol ČŠI, případně jiných kontrol.

          

Ve školním roce 2002-03 Čši školu nenavštívila. V měsíci dubnu proběhla kontrola školní jídelny pracovnicí hygienické stanice. Kontrola byla následnou kontrolou po předběžném zjištění nutných úprav  ve školní jídelně v souvislosti s plněním hygienické vyhlášky 107/2001. Zjištěné nedostatky byly ve spolupráci s Městskou částí Prahy 6 v průběhu prázdnin odstraněny .

 

27.  Spolupráce školy se zahraničím, specifika zahraniční spolupráce (název partnerských subjektů, stát, druh spolupráce

 

V dubnu se uskutečnila pracovní-studijní cesta ředitelů škol Prahy 6 do Slovinska. Cílem této cesty bylo poznání systému školství ve Slovinsku. Cesty se zúčastnil ředitel školy.

 

28. Účast žáků v soutěžích

 

Mat. soutěž.  Počítej s Kulíškem – 1.4.                        6 žáků             3.místo 

Soutěž v sólovém zpěvu Snítka    obv. kolo                 4 žáci              3.místo   

Pražské vajíčko(poetické setkání) obv.kolo                  4 žáci

Pythagoriáda, obv.kolo                                                  2 žáci

Soutěž mladých historiků                                              2 žáci

Olympiády:

Biologická olympiáda  6.roč.,obv.kolo                         1 žák

                  „ – „         7 .roč.,obv.kolo                           1 žák

Chemická olympiáda – oblastní kolo                            1 žák               4.místo

Matematická olympiáda – obv.kolo                              1 žák

Olympiáda v českém jazyku                                          3 žáci

Olympiáda v anglickém jazyku                                      2 žáci

Sportovní soutěže:

MC DONALD´S CUP  2003   -                                     5.tř., 3.tř.

Soutěž Poháru rozhlasu o putovní pohár

Radia KISS                             -                                       8.,9.roč.

Nebušický velikonoční běh       -                                    1.-9.roč.   25 žáků

Jarní běh Hvězdou                                                          3.,4.roč.     6 žáků

Účast na turnaji „O pohár starosty Prahy 6“. Turnaj zahrnoval 23 sportovních disciplin

většiny z nich se škola zúčastnila a obsadila celkové       2. místo

Krajská soutěž v plavání (DDM)                                       6 žáků

Šachový turnaj               (DDM)                                        4 žáci

Výstava fotografií dětí a mládeže „Sport“ (DDM)

Mažoretky Dědina -účast na Národním šampionátu ČR   -  mistr oblasti

                               -účast na soutěži Karlovarská číše      -  čestný diplom

                               -účast na slavnostním zahájení sportovních soutěží Pohár Prahy 6

Hudební festival Neerpelt – Holandsko – soubor Musica Melodica       1. místo

Exkurze s žáky

Petřínská rozhledna  (9.roč.)  noční pozorování oblohy s výkladem

Organizování Dne dětí společně s DDM a Mč. Prahy 6

 

29. Cizí státní příslušníci (zhodnotit pozitiva, případně negativa)

 

stát

počet žáků

Slovensko

2

Ukrajina

1

Francie

1

USA

1

                                

 Vzdělávání cizích státních příslušníků probíhá bez problémů.

 

30. Mimoškolní aktivity

 

I v tomto školním roce se škola snažila nabídnout svým žákům zajímavé aktivity, které by pomohly vyplnit volný odpolední čas našich dětí.

 

31.       a) zájmové kroužky

 

Většina kroužků byla vedena pedagogy školy, část kroužků sportovního zaměření byla pořádána ve spolupráci s DDM, některé vedly soukromé organizace.

            Vedení školy v roce 1997 iniciovalo zřízení Centra sportu při škole, neboť činnost tohoto Centra umožňuje širokou nabídku pohybových aktivit v době volného času nejen žákům naší školy, ale i žákům ze škol v místním regionu, kteří nemají pro tuto činnost odpovídající podmínky. Tato forma zabezpečení volného času dětí přispívá k prevenci zneužívání návykových látek a dalších sociálně patologických jevů a stala se součástí školního protidrogového programu. I ve školním roce 2002/03 žáci hojně bohaté nabídky Centra sportu využívali. Členská základna Školního sportovního klubu Dědina je široká, jsou v ní zapojeni žáci I. a II. stupně. Všechny sportovní činnosti probíhají pod vedením zkušených trenérů a učitelů tělesné výchovy. Protože Školní sportovní klub Dědina je členem Asociace školních sportovních klubů ČR, žáci se pravidelně zúčastňují sportovních soutěží pořádaných AŠSK. Pro všechny sportovní činnosti jsou k dispozici tělocvičny školy a venkovní sportovní areál s vlastními šatnami. Školní sportovní areál mohou využívat i děti, které kroužky a sportovní klub nenavštěvují.

            Sportoviště školy využívají formou pronájmů rovněž různé sportovní organizace.            Z výše uvedeného výčtu nabízených aktivit vyplývá, že škola je kulturním a sportovním centrem (bohužel jediným), které slouží k využití volného času dětí v lokalitě sídliště Dědina.

 

32.          b) kulturní, pracovní a humanitární činnosti pořádané školou pro děti a veřejnost

 

-Sběr papíru

-Dražba výtvarných prací

-Uspořádání výstavy „Kuš vodo“

-Veřejná sbírka

-Zapůjčení školních lavic a židliček vyplavené škole „Riverside school“

-Darování výtěžku dvěma postiženým zařízením - MŠ pro zrakově postižené

-     ZŠ Křivoklát

 

33.          Rozvoj školy

 

Škola bude pokračovat ve struktuře své vzdělávací koncepce, která je zaměřena na rozšířenou výuku cizích jazyků. Dále bude udržovat své aktivity v oblasti primární protidrogové prevence s cílem účinně posílit odolnost dětí proti negativním vlivům návykových látek a jiných sociálně patologických jevů. S tím souvisí i bohatá nabídka aktivit pro mimoškolní činnost žáků (nepovinné předměty, zájmové kroužky a sport).

Škola si cení nárůstu zájmu svých pedagogů o problematiku moderních metod výuky, jakými jsou projektové nebo kooperativní vyučování. Svědčí o tom soustavné vzdělávání pedagogů, absolvování přednášek, kurzů a seminářů s touto tematikou a sledování odborných článků v časopisech, které škola odebírá.

Ve škole se budeme stále snažit prohlubovat pro své žáky dnes již nezbytné dovednosti vyhledávání informací zavedením internetu do výuky informatiky s postupným rozšířením pro běžné využívání i v dalších předmětech. Pro samostatné studium je otevřena knihovna a studovna – informační centrum školy, kde mají žáci přístup v dopoledních i odpoledních hodinách k odborným publikacím, encyklopediím, časopisům a internetu. Byly nainstalovány i multimediální počítače s internetem, které se stále dovybavují výukovými programy. Rozšiřuje se tak možnost využívání počítačů nejen v pracovně informatiky, ale i v dalších prostorách školy, zejména pak v době mimo vyučování. Počítače jsou zapojeny v síti Microsoft Windows 2000 včetně připojení na internet pomocí bezdrátové linky. Na modernizaci výuky vynaložila škola opět nemalé finanční prostředky.

V závěru školního roku proběhla jednání o přesunu Waldorfských tříd ze ZŠ TGM v Ruzyni do ZŠ Dědina. Škola by vyučovala podle dvou vzdělávacích programů. Podle stávajícího – Základní škola s modifikací pro rozšířenou výuku jazyků a podle alternativního, umožňujícího vzdělávat podle Waldorfské pedagogiky. Tím by se podařilo jednak vyplnit uvolněné kapacity školy, které souvisejí s úbytkem populace na sídlišti Dědina a pak nabídnout specifickou  alternativu, která by mohla na ZŠ Dědina přivést nové žáky. V souvislosti s tímto přesunem budou nutné mnohé úpravy a rekonstrukce, aby provoz školy vyhovoval oběma vzdělávacím programům.

 

34. Nové materiální zabezpečení výuky a materiálně technické zabezpečení školy

 

·      Dovybavení studovny pěti novými počítači s monitory

·      Průběžné vybavování školní knihovny a studovny

·      Informační stánek – stálé připojení k internetu, využívaný žáky o přestávkách

·      Vybavení učitelské ubytovny novou kuchyňskou linkou

·      Do jedné třídy zrekonstruovaný školní nábytek

·      Úpravy a opravy sportovního areálu

·      Doplňování skladu učebnic

·      Nákup nového videa do učebny fyziky

·      Zařízení školního akvária

·      Nákup konvektomatu pro přípravu jídel do školní kuchyně

·      Úpravy ve školní kuchyni v souvislosti s plněním hyg. vyhlášky 107

·      Příprava studie pro celkovou rekonstrukci školní jídelny

·      Nákup sekacího traktoru pro rozlehlý sportovní areálu – z prostředků KPŠ

·      Rozvody vody a kompletace vybavení keramické dílny

·      Rekonstrukce sprch a umýváren u obou tělocvičen

·      Rekonstrukce anténních rozvodů v budově školy

·      Montáž protidešťových stříšek nad bočními vchody do školy

·      Přípravné práce pro rekonstrukci části objektu v souvislosti s příchodem Waldorfských    

      tříd

·      Další drobné opravy a úpravy zařízení budovy

 

 

 

 

 

 

 

Výroční zpráva

o hospodářské činnosti školy

 

 

 

 

 

Úvod :

Při zpracování této zprávy se postupovalo v souladu s § 17 e odst. 2 zákona 139/1995kterým je změněn a doplněn zákon 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů.

Informace obsahují údaje za hospodářský rok 2002 a skutečnost k 30.6.2003.

 

 

 

 

 

 

Komentář k hospodaření školy

 

                      Škola je příspěvkovou organizací a čerpá příspěvky na provoz a na mzdy, povinné odvody z mezd a učební pomůcky. Čerpání příspěvků čtvrtletně dokladujeme spolu s komentářem zřizovateli. Účetní uzávěrky organizace rovněž zřizovateli resp. Magistrátu hl.m. Prahy.

   Účetnictví je zpracováváno programem Gordic.Výstupem účetnictví je mj. rozvaha a výkaz zisku a ztrát naší organizace, kterou přikládáme do této zprávy za kalendářní rok předchozí a první pololetí běžného roku.

   Výše příspěvku je závislá na počtu žáků školy. Ten se vlivem klesající porodnosti a stárnutí sídliště Dědina stále snižuje. Rozpočet stanovený pro naši školu tímto způsobem je značně nevýhodný, neboť náklady na provoz budovy jsou konstantní (údržba budovy, teplo, elektřina, úklid, údržba chodníků, sportovního areálu, mytí oken atd.). Naše rozlehlá a neekonomicky stavěná budova spolu s rozlehlým sportovním areálem nám nedovolí čerpat příspěvek nepromyšleně. Nejvyšší finanční částkou vyplacenou za energie je platba tepla – ročně přes milion korun. Podaří-li se provést rekonstrukci výměníkové stanice, která teplo téměř nereguluje, bude úspora značná.

   Finanční situaci školy nepatrně zlepšuje doplňková činnost školy (pronájmy hřiště, tělocvičen, tříd, zájmové kroužky pro děti a možnost stravování cizích strávníků. Z finančních prostředků takto získaných se daří jednak vylepšovat školní prostředí a pak ulehčovat rozpočtu školy.